ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
ΡΑΨΩΔΙΑ α – ΠΡΟΟΙΜΙΟ (στίχοι 1-25)
Προοίμιο σημαίνει
εισαγωγή σε ένα έργο (λογοτεχνικό ή άλλο), όπου τίθεται το θέμα και το
περιεχόμενό του σε γενικές γραμμές.
ΔΟΜΗ ΠΡΟΟΙΜΙΟΥ
ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ α) προοίμιο του ποιητή
(στ. 1-13)
Β) προοίμιο της μούσας(στ. 14-25)
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ
ΠΡΟΟΙΜΙΟΥ
Α) ηθογράφηση του ήρωα- χαρακτηρισμοί
Β) ηθική αρχή που καθορίζει τη δράση των ηρώων της Οδύσσειας
Στ.9 : η ευθύνη του ατόμου για τη ζωή του και τις επιλογές
του (έννοια της ατομικής ευθύνης-ελευθερία της ανθρώπινης βούλησης)
Στ. 10-11: ενοχή-τιμωρία(Άτη-Ύβρη-Νέμεση –Τίση): ο άνθρωπος
υπεύθυνος για τις πράξεις του.
Γ) επίκληση- παράκληση της Μούσας : τυπικό στοιχείο της επικής
ποίησης. Πίστη των ανθρώπων της εποχής ότι η ποιητική δημιουργία υπερέβαινε τις
ανθρώπινες δυνατότητες και απαιτούσε την υποστήριξη κάποιας θεϊκής δύναμης.
Δ. 1) η θεματογραφία του έπους: πληροφορίες που μπορούμε
ν΄αντλήσουμε από το προοίμιο για την υπόθεση του έπους.
2) τεχνική in medias res: η διήγηση ξεκινά από τη μέση της
ιστορίας
3) ποιητικό
παρελθόν –ποιητικό παρόν
Στίχοι 1-11: οι περιπέτειες από την Τροία ως την Θρινακία
Στίχοι 17-19: νησί της καλυψώς
Στίχοι 20-21: νόστος
Στίχος 22: μνηστηροφονία
Στίχοι 23-25: συναισθήματα των θεών για τον ήρωα
Ε) θεολογία της Οδύσσειας: ανθρωπομορφισμός των θεών
Στ) πρόσωπα: θεοί-θνητοί
Ζ) στοιχεία τεχνικής:
- · δύο προοίμια
- · προϊδεασμοί: γνώση της υπόθεσης(προοικονομία=τρόπος αφηγηματικής τεχνικής . τα πρόσωπα κινούνται κι ενεργούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αποκαλύπτονται σε γενικές γραμμές επεισόδια που θα συμβούν στη συνέχεια)
- · in medias res: η αφήγηση ξεκινά από τη μέση της ιστορίας
- · αντιθέσεις
Νίκος Εγγονόπουλος, Ποιητής και Μούσα |
Η Μούσα εμπνέει τον ποιητή, POUSSIN Nicolas, 1630 |
Μούσα με εφτάχοδρη κιθάρα/φόρμιγγα |
Μούσα με εφτάχοδρη κιθάρα/φόρμιγγα |
Οι σύντροφοι του Οδυσσέα σκοτώνουν τα βόδια του Ήλιου, Dame Elisabeth Frink, 1973 |
πηγή φωτογραφικού υλικού: ελληνικός πολιτισμός